Differentieret læseundervisning vinder frem i danske folkeskoler, fordi det kan styrke elevernes skrantende læseevner og læselyst. Bliv klogere på mulighederne med hjælp fra tre eksperter.
I Rudersdal nord for København har man sat gang i en læserevolution – i hvert fald ifølge eget udsagn. På alle kommunens folkeskoler har man nu differentieret læseundervisning. Det sker ud fra principperne for Guided Reading, en læsemetode som er udviklet af to af kommunens læsevejledere, Wenche Kortbæk og Lisbeth Skov Thorsen.
Det betyder, at læseundervisningen ikke er fælles for hele klassen, og alle læser ikke i den samme bog. I stedet er eleverne inddelt i mindre grupper og læser bøger, der er tilpasset deres individuelle niveau. En underviser sidder med i hver gruppe og er dermed tæt på hver enkelt elevs læseproces.
Den nye tilgang stiller krav til planlægning og prioritering af ressourcer til undervisningen. Men samlet set er Guided Reading ikke mere tidskrævende, vurderer Wenche Kortbæk og Lisbeth Skov Thorsen.
I indskolingen, hvor den differentierede læseundervisning er særligt udbredt, foregår Guided Reading dagligt. På mellemtrinnet er det på skemaet 1-2 gange ugentligt.
”Aldrig tilbage til den fælles læsebog,” lyder Wenche Kortbæk og Lisbeth Skov Thorsens mantra. Inspirationen til GuidedReading fandt de under et studiebesøg på skoler i London tilbage i 2015. Siden har de med udgangspunkt i det engelske ’Daily Supported Reading’ udviklet et koncept, der passer til den danske folkeskole.
Læselyst og læsefællesskaber
Formålet er at gøre børnene til langtidsholdbare læsere, som har både evnerne og motivationen for at læse bøger, også når de bliver større, lyder det fra Wenche Kortbæk og Lisbeth Skov Thorsen. Det stiller krav til både undervisningen og valget af bøger.
”Vi arbejder differentieret med læselyst og med læsefællesskaber. Det betyder noget for læselysten, hvad man læser. At man fx griner, lærer noget eller undrer sig. Vi ved også, at man lærer godt og er motiveret sammen med andre i et fællesskab. Og ved at arbejde differentieret, tager vi højde for, at der er stor forskel på børns læseniveau,” siger LisbethSkov Thorsen og bakkes op af Wenche Kortbæk.
”Hvis bøger er for svære eller for nemme, kan man let falde fra. Guided Reading er et opgør med, at vi skal lære det samme på samme tid med den samme bog,” siger hun.
I Guided Reading er der tydelige mål for hver lektion og hvert niveau, daglige og ugentlige evalueringsværktøjer og en ensartet og systematisk tilgang blandt underviserne. Det er med til at sikre, at eleverne lykkes i deres læring, oplever læselyst og mærker styrken i at lære sammen med andre.
Fornuftigt med ny tilgang
Rudersdal Kommune er langt fra det eneste sted, man er i gang med at gøre op med den fælles læsebog til fordel for tilpasset undervisning. Guided Reading er med hjælp fra Lisbeth Skov Thorsen og Wenche Kortbæk ved at udbrede sig flere skoler og kommuner rundt i landet.
For mens de to læsevejledere på daglig basis udvikler og forfiner Guided Reading i Rudersdal Kommune, oplærer de sideløbende folkeskoler i andre kommuner i at komme i gang med differentieret læseundervisning. Desuden har de to skrevet bogen ”Guided Reading i indskolingen – en håndbog”.
Simon Skov Fougt, der er national forskningsleder på den internationale læseundersøgelse PIRLS, forstår godt, at flere skoler følger i Rudersdal Kommunes fodspor og begynder at dele læseundervisningen op i grupper i et forsøg på at rette op på danske børns ringe læselyst og -færdigheder. Særligt problematisk er det, at op mod hver fjerde elev i grundskolen ifølge den store internationale læseundersøgelse PIRLS er en svag læser.
”Jeg er alvorligt bekymret for danske børns læseevner, som er et vigtigt element i den demokratiske dannelse. En ’one size fits all’-tilgang er i mine øjne elendig, mens mindre læsefællesskaber kan fungere rigtig godt. Derfor virker Rudersdals tilgang til læseundervisningen udefra set langt mere fornuftig end den, jeg ellers ser praktiseret i folkeskolen,” siger cand.pæd.,ph.d., tidl. folkeskolelærer Simon Skov Fougt.
Afkodning kan ikke stå alene
Samtidig er der behov for et opgør med den traditionelle læseundervisning, som ofte har et stærkt fokus på afkodning; at lære at genkende bogstaver og lyde. Selvom afkodning er fundamental for at lære at læse, kan en for ensidig fokusering på dette suge læselysten og læseforståelsen ud af eleverne, mener Simon Skov Fougt.
”’Ni is i en sol og en sø’ er muligvis nemt at afkode. Men den lydrette afkodning kan hurtigt miste sin værdi, hvis eleverne ikke lærer at forstå meningen med det, de læser – måske fordi det ganske enkelt ikke giver mening. Det handler om læsekompetencer, men også om læseforståelse, hvor konteksten er med. Jeg så gerne, at man tænkte de to ting bedre sammen,” siger den nationale forskningsleder på PIRLS-undersøgelsen.
Netop den samtænkning er Guided Reading et forsøg på, både i udvælgelsen af de foreløbig tæt på 400 materialer inddelt i 23 niveauer og i strukturen for undervisningen, mener Wenche Kortbæk og Lisbeth Skov Thorsen.
”Vi dyrker de gode historier gennem bøger, der har noget på hjertet og beriger os. Herigennem stimulerer vi elevernes læselyst og læseforståelse. Vi dyrker også afkodningen, fordi vi ved, at man skal mestre dette i læsningen. Vi dyrker også at eleverne læser i bøger, der passer til deres niveau. Og vi dyrker at eleverne er sammen med andre om læsningen. Dette kan tilsammen gøre børnene til langtidsholdbare læsere,” lyder det.
Systematik blandt underviserne
- Der udvikles en fælles tilgang til læse- og skriveundervisningen og et fælles fodslag på en skole. Det bliver således ikke 'tilfældigt', hvilken undervisning eleverne tilbydes, alt afhængigt af hvilken lærer de har i dansk.
Engagement blandt underviserne
- Underviserne uddannes således, at deres engagement i bøgerne, handlingen og refleksionerne er med til at støtte og udvikle elevernes læselyst.
Differentiering
- Alle elever læser på homogene hold, der passer til netop deres læseudviklingsniveau. Elevernes læseudvikling evalueres hver uge, og nye hold sættes, så eleverne hele tiden er på det rette niveau.
- Alle elever træner afkodnings- og læseforståelsesstrategier på eget niveau, som de dagligt præsenteres for og evalueres på.
Progression
- Eleverne læser hele tiden i bøger på et passende niveau.
- Eleverne forfiner hele tiden deres læsestrategier. De automatiserer kendte strategier, og nye strategier bygger videre på disse.
Udvikling af motivation for læring
- Eleverne lærer i et fællesskab med andre.
- Den enkelte elev oplever sig kompetent.
- Den enkelte elev oplever medbestemmelse og føler sig inddraget.
- Elevernes tekstforståelse og læseglæde styrkes.
Læseværdige bøger
- Bøgerne er nøje udvalgt, så de både har en storyline og et naturligt sprog. Læsning skal handle om noget: Eleverne skal kunne lære noget, tænke over noget, grine og blive berørte. Det naturlige sprog i bøgerne giver eleverne mulighed for at trække på deres erfaringer fra det mundtlige sprog under læsningen. Det letter arbejdet med både forståelse og afkodning af teksterne.
- I hver session og med hver bog arbejdes fra tekst, til sætning, til ord, til fonemer - alt sammen med udgangspunkt i en kendt tekst.
Simon Skov Fougt
Lektor ved Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse på Aarhus Universet. cand.pæd.,ph.d., tidl. folkeskolelærer, nu national forskningsleder på den internationale læseundersøgelse PIRLS.
Wenche Kortbæk
Uddannet folkeskolelærer. Læsevejleder i Rudersdal Kommune. Medstifter af Guided Reading.
Lisbeth Skov Thorsen
Uddannet folkeskolelærer. Læsekonsulent i Rudersdal Kommune. Har desuden en diplom i Læsningens Didaktik og en Master i Organisatorisk coaching og læring. Medstifter af Guided Reading.